Category: Ethics

Secretive Republican Attack Group “Compass Colorado” Runs Anti-Obama Ads

Compass Colorado billboard

Billboards have just gone up across Grand Junction featuring Obama’s iconic campaign logo. At first glance — and that’s about all you get when driving by — all you see is the logo and it looks like the ads are pro-Obama. But if you look a split second longer, you see they are anti-Obama. The ads show someone in a pair of jeans, pulling out their empty pockets. Large wording over the photo says, “Still hoping for change?” The bottom of the board says has the website, “compasscolorado.org.”

Compass Colorado is a new conservative 501(c)4 political attack group formed in September, 2011 and headed by career Colorado Republican operative Tyler Quill “T.Q.” Houlton, who was Communications Director for Republican former Rep. Tom Tancredo. Rep. Tancredo gained fame for a speech he gave on February 4, 2010, to National Tea Party Movement Convention in which he said that Barack Obama won the presidency because of “people who could not even spell the word ’vote’ or say it in English.” He then proposed people undergo “a civics literacy test” as a prerequisite to voting.

Houlton also worked for Scott McInnis’ failed campaign for governor of Colorado. That campaign imploded after it was revealed that McInnis had plagiarized an extensive essay about water law that a nonprofit group had paid him to write. McInnis blamed the plagiarism on an elderly research assistant and refunded the $300,000 the organization had paid him.

Not much has been heard from McInnes since.

Tyler Q. Houlton

Like other conservative attack groups, Compass Colorado doesn’t reveal its donors, so we don’t know who is really behind the ads they are running. Compass Colorado’s first target was Democratic Colorado State Senator Evie Hudak of Westminster, Colorado, a former teacher and member of the Colorado Board of Education. Last election season, Compass Colorado took out $60,000 worth of TV ads to attack Sen. Hudak over her support for Proposition 103, a ballot measure that sought to increase the state income tax to help fund K-12 education. (K-12 education is now suffering financially to such an extent in Colorado that school districts across the state are moving to 4-day school weeks.) Compass Colorado also was behind robocalls attacking Proposition 103. Houlton narrated the robocalls, which went out to approximately 100,000 Colorado voters.

The domain name “CompassColorado.org” is registered to Domains by Proxy in Scottsdale, Arizona, — an entity that exists purely for the purpose of keeping domain registrations secret.  Why is Compass Colorado so secretive about their funders and domain name registration? We won’t find out, unless Tyler Houlton and his Republican funders start believing in transparency and informing voters about who is really doing the attacking.

Goldman Exec Resigns, Blows Whistle on Company’s Loss of Morals

Goldman CEO Lloyd C. Blankfein

If you read just one thing today, it should be the remarkable open resignation letter of Goldman Sachs’ executive Greg Smith, who was head of  the firm’s U.S. equity derivatives business for Europe, the Middle East and Africa. After a highly successful 12 year career with Goldman, Smith — a Rhodes scholar — explains that felt he could no longer tolerate working Goldman because of the severe downward trajectory of its corporate culture, and the company’s loss of moral fiber. “I can honestly say that the environment [at Goldman] now is as toxic and destructive as I have ever seen it,” he wrote, explaining that best interests of clients is now not even on Goldman’s radar screen. The only thing that matters now behind closed doors at Goldman, Smith says, is how to make money off of clients. The clients’ goals, desires and best interests are of absolutely no interest anymore. “It makes me ill how callously people talk about ripping their clients off,” Smith writes, confessing that over the previous 12 months he’s personally witnessed five different managers refer to their own clients as “muppets,” even doing so over corporate email.  He lays the blame for the company’s completely loss of integrity on the current CEO, Lloyd C. Blankfein, and Goldman’s president, Gary D. Cohn. Smith formally resigned the day his open letter was published in the New York Times.

Source: New York Times Op-Ed, March 14, 2012

Know Your Slime

Photo of beef pink slime, provided by its manufacturer, Beef Products, Inc.

Mechanically-separated chicken

A photo that has been published recently alongside articles on “pink slime” — the highly-processed, barely-beef byproduct ABC News revealed last week is commonly added to hamburger — is not actually “pink slime,” but another scary byproduct called “mechanically separated chicken,” reportedly used to make chicken nuggets. A March 5 article on Common Dreams titled “What’s on the School Cafeteria Menu? ‘Pink Slime,’ ” for example, mistakenly showed a photo of mechanically-separated chicken pink slime while discussing beef-based pink slime. Mind you, it’s an easy mistake to make. Mechanically-separated chicken more closely resembles a pink slime than even beef pink slime. In the oft-circulated photo of mechanically-separated chicken, a ribbon of bright pink, gelatinous mixture oozes out of a huge spigot looking like a giant, curling stream of strawberry flavor self-serve yogurt.

Yuck.

But it isn’t beef-based pink stuff, it’s chicken-based pink stuff.

People need to get their slime photos straight, so readers are clear on which super-gross food byproduct big agribusiness is attempting to feed us.

Carbonite Ends It’s Sponsorship of Rush Limbaugh Show

Dave Friend,the CEO of the online backup service Carbonite, announced today that he was pulling his advertising from the Rush Limbaugh show in response to Limbaugh’s over-the-top insults against a third year law student who Friend says is about the same age as his own two daughters. Friend made the announcement via email to people who had contacted his company to complain about Carbonite’s sponsorship of Limbaugh’s show.

Advertisers Flush Rush Limbaugh

Rush Limbaugh (L), and law student Sandra Fluke

Advertisers are fleeing Rush Limbaugh’s show in droves after his over-the-top tirade of insults against third-year law student Sandra Fluke, who testified before Congressional Democrats last week in favor of making sure contraception remains available for women. After calling Fluke a “slut” and a “prostitute,” Limbaugh doubled down in his tirade last Thursday when he said, “So Miss Fluke, and the rest of you Feminazis, here’s the deal. If we are going to pay for your contraceptives, and thus pay for you to have sex, we want something for it. We want you post the videos online so we can all watch.” By Saturday morning, LegalZoom, Citrix Success, Quicken Loans, Sleep Train, Sleep Number Beds had all announced they were pulling their ads from Limbaugh’s radio show. Carbonite and ProFlowers are considering doing the same. Remaining advertisers LifeLock, LendingTree, TaxResolution and Sears, have not made any statements. A new website called “Boycott Rush” boasts it has gotten almost 50,000 supporters in under 24 hours, and a petition on UltraViolet to pressure ProFlowers to drop its advertising on Limbaugh’s show garnered 25,000 signers in a couple of hours.  A Twitter hashtag, #BoycottRush, is helping organize the effort to split off advertisers from Limbaugh’s show.  A similar grassroots campaign was successful in pushing Glenn Beck’s show off television after he made racially bigoted comments about Barack Obama.

Conservative Blogger Andrew Breitbart Dead at 43

Andrew Breitbart

Andrew Breitbart, the right wing blogger who operated the website BigGovernment.com and who became famous for posting sensationalistic “sting” videos on his website, has died. The L.A. Times says his death was due to natural causes. Breitbart was responsible for posting a selectively edited video of former Agricultural Administration employee Shirley Sherrod, which was doctored to make her appear racist. The video was quickly exposed by mainstream media as race-baiting. Breitbart was known for posting sensationalized stories that were frequently based on distortions, falsehoods and pure speculation. He was also involved in instigating a fake nationwide ACORN “child prostitution” investigation, led an anti-gay smear campaign against Department of Education employee Kevin Jennings, broadcast yet another selectively-edited video made in conjunction with James O’Keefe (the slice-n-dice right-wing videographer who tried to frame ACORN) claiming that Census supervisors encouraged federal employees to falsify their time sheets. In 2009, Breitbart claimed on his website, BigGovernment.com, that “Transvestites, Mao and Obama Ornaments Decorate White House Christmas Tree.” On September 29, 2009, Breitbart posted a video that he claimed showed community organizers praying to then President-elect Obama. The video had captions that said, “Deliver us Obama,” and “Hear our cry, Obama.”

May he rest in peace.

 

Prominent Capitalist Says Capitalism “Threatens our Existence”

Jeremy Grantham

Jeremy Grantham is a co-founder and chief investment strategist for GMO, a global investment firm that manages $97 billion in client assets and has more than 500 employees worldwide. CBS news called Grantham a “legendary investor,” and his résumé and business background make Grantham about as dedicated a capitalist as you can find anywhere in the U.S. these days. So when someone like Grantham writes that capitalism “threatens our existence,” people should sit up and take notice. Grantham’s February, 2012 quarterly newsletter] (pdf) is a scathing indictment of American capitalism and where it is leading the country: over a cliff. Grantham writes that “You don’t have to be a PhD mathematician to work out that if the average Chinese and Indian were to catch up with … the average American, then our planet’s goose is cooked, along with most other things. Indeed, scientists calculate that if they caught up, we would need at least three planets to be fully sustainable. But few listen to scientists these days.” Grantham points out that “our collective ability to feed ourselves, through erosion and fertilizer depletion has “received little or no attention,” and that “capitalism and corporations have absolutely no mechanism for dealing with these problems, and seen through a corporate discount rate lens, our grandchildren really do have no value.” He also writes, “Capitalism, by ignoring the finite nature of resources and by neglecting the long-term well-being of the planet and its potentially crucial biodiversity, threatens our existence.”

Source: GMO Quarterly Newsletter, (pdf) February, 2012

The Noose Tightens Around Rupert Murdoch’s Media Empire

James Murdoch (son of Rupert Murdoch)

An ongoing criminal investigation into media mogul Rupert Murdoch’s News of the World phone hacking scandal in Britain has unearthed new and damaging information: that Murdoch’s paper, The Sun, illegally paid sums ranging into the hundreds of thousands of dollars to corrupt officials inside the British government, police and military in exchange for news tips and titillating gossip. Mr. Murdoch and his son, James, have tried to blame rampant phone hacking, bribes and other wrongdoing at Murdoch’s papers on a single rogue reporter, but the inquiry into the phone hacking scandal shows such activities were widespread in the organization and knowledge about them reached the highest levels of the papers’ management. The investigation found that former News International executive Rebekah Brooks was notified by police in 2006 that detectives possessed evidence that the cell phones of dozens of politicians, sports figures and celebrities had been illegally hacked by someone working for News of the World.  In emails circulated among newspaper employees, staff talked about the risks of losing their pensions or their jobs if they weren’t careful to keep their payments to sources secret. The emails showed that journalists at Murdoch’s papers were fully aware what they were doing was wrong. Recently several senior editors and reporters at The Sun were arrested under allegations that they illegally paid sources, and on February 29, 2012, James Murdoch quit his position as executive chairman of News International, the company that owns the The Sun and the Sunday Times. James Murdoch will still run News Corporation’s television interests outside the U.S.

Main source: The New York Times, February 27, 2012